Hodinářské značky podvrženého luxusu

Trh s hodinářskými padělky už není, co býval. Pravda, stále kvete – je hodně lidí, kteří se domnívají, že masivní zlaté skoropravé Daytony na zápěstí zajistí po celé tři týdny své životnosti lepší dojem, jenže čím dál častěji se stává, že ušetřených tři tisíce dolarů je poznat na první pohled. Naštěstí pro velkoobchodníky s levným luxusem je tu další trik – virtuální luxusní hodinářské značky. Honosně znějí, ale ve skutečnosti je to asijský šmejd. O co jde a jak je poznat?

Vydáno 10. 7. 2005, autor Chronomag

Taktika je jednoduchá – vyrobte hezké, líbivé hodinky s něčím jako luxusním vzhledem. Použijte strojek zdobený znaky luxusu. Dejte do něj modré šroubky, co na tom, že modré nikoliv kalením. Ukazatel rezervy nátahu, ať už ukazuje cokoliv. A hlavně to jméno – chce to evropsky, nejlépe švýcarsky znějící jméno. To ještě není všechno. Je třeba připravit takovým hodinkám web, kde je nabízíte a prodáváte za drahé peníze, mnoho tisíc dolarů.

A pak už stačí rozeslat spamy a obeslat internetové aukce a takové hodinky nabídnout ve výprodeji skladu za pouhé stovky dolarů či jiné konvertibilní měny. Zájemci, kteří si hodinky prověří přes Google, najdou samozřejmě hezký a načinčaný web a na něm překvapivě vysoké ceny takových skvělých modelů. Výhodný nákup byl ověřen a může být radostně zpečetěn.

Ve skutečnosti nejde ani o luxusní hodinky, ani o kvalitní ruční práci. Tyhle hezky pojmenované hodinky vyfikla asijská manufakturka a jejich životnost se počítá spíše na měsíce, než desetiletí. Jsou dobré jako kuriozita, jako malý test do sbírky a pokud je koupíte za desítky dolarů, tak budiž i k běžnému nošení, protože pak cena odpovídá kvalitě. Více nic.

Jak tyhle podvrženiny luxusu poznáte?

Především jde vždy o neznámou ale důstojně znějící značku, ke které snadno dohledáte web – nebo ho nedohledáte vůbec. Pokud ano, je většinou v .COM doméně a pokud zkusíte švýcarskou .CH doménu, už tam jeho švýcarskou verzi nenajdete. To je asi nejsnadnější kritérium, protože švýcarskou doménu už není tak snadné registrovat jako COM doménu, jenže samozřejmě všechny švýcarské hodinářské firmy ji mají také. Podvrženého hodináře navíc nedohledáte na žádném běžném hodinářském webu a pokud, tak v rubrice Padělků a varování v diskusích.

Nejnápadnějším znakem je, že i když se hodinky tváří luxusně a mají "švýcarské jméno", chybí na nich nápis Swiss made. Kdyby ho tam výrobce dal, Švýcarsko by ho roztrhalo na kusy, protože si za svojí Swiss made značkou dosti stojí. Proto se u takovýchto hodinek většinou jen významně uvádí, že motorek je Swiss original movement - což může znamenat samozřejmě i quartzový strojek.

Dalším znakem jsou ceny na webu. Luxusní značky nikde ceny nepublikují a vypátrat je, chce dost práce. Je vyloučeno, aby na oficiálním webu hodinářské firmy prodávající ve skutečnosti své výrobky za tisíce dolarů, byly ceny uvedeny. Pokud byste měli štěstí, našli byste někde v tiskových zprávách skutečného hodináře něco jako velmi neurčitou indikativní cenu, na níž začínají nejlevnější modely, pro skutečné ceny si ale vždy musíte zajít za hodinářem a nikdy nejsou na webu.

A nakonec – prodává se podezřele lacino. Prostě je to výhodná koupě. Místo tisíce dolarů pouhé stovky.

Příklady z poslední doby:

Lucien Piccard je prý švýcarská značka založená v roce 1923. Škoda jen, že o tom Švýcaři nic nevědí, i web má otřesný a americký. V Česku se na Aukro tyto hodinky prodávají za málo, v USA prý za ceny kolem 500 USD. Kdo chce, ať věří. Švýcarskému původu hodinek jistě napovídá i japonský strojek.

Údajný Lucien Piccard

Louis Bolle - na obrázku model Apogee Gents Automatic Power Reserve, kolega ho právě draží na eBay, držte mu palce. Klikem na obrázek uvidíte větší verzi, prostudujte si detail hodinového strojku. Ten vypadá načinčaně, co?

Luis Bolle - prý 200 let tradice. Spíše dvanáct měsíců a ani to ne.

Heuer & Lambelet
Dalším příkladem může být značka Heuer & Lambelet a údajná modelová řada Continuum. Jeho cena má být 2195 dolarů. Raději se ale podívejte na strojek. ISA 1198-109M se prodává za ceny do maloobchodních 10 dolarů a tomu odpovídá fakt, že jde o quartzový strojek. I když pravda, švýcarský.

Zeitner - i zde jsou nádherné modely. Například tenhle Chronograph Steel za 600 liber můžete na webu koupit za pouhých 120 liber. Prý Swiss Chronograph Movement - už se raději neříká, zda quartzový, nebo mechanický, vsázejme spíše na to první.

Zeitner Chronograph Steel

Další podobné "značky": L.B. Audemars, Klaus Kobec, Krug Bauman, Astbury & Co., Duboule, Klaus Wotsits a jistě se najde pár dalších...

U nás na Aukro.cz a iKupu frčely v počátkem roku 2008 tyto "značky" podvrženého luxusu: JR Master of Watch, Lucien Piccard, SCHAFFER, Alado, Samsonic, Karl Breitner, Croton, Excellent, Louis DELON, Charles Delon, Geneva, Sottas a další ...

Takže až budete na nákupech, dávejte pozor na značky podvrženého luxusu. Je zbytečné přijít o peníze. A je zajímavé, že švýcarské úřady již začaly tlačit na americké instituce, aby celou věc prošetřily, protože se jim nelíbí, že někdo vydává za švýcarskou práci něco, co k ní má sakra daleko. I proto se v poslední době formulace na webech podobných značek výrazně zjemňují.

Narazili jste někdy na podobný problém a podvrh? Pište do komentářů!

PS: Klikněte sem a vidíte, jak Luis Bolle frčí na eBay. Některé kousky jsou fakt povedené, co říkáte :)



|||

117 Komentářů k tomuto článku

Zanechte kometář

| Položky označené * jsou povinné.