Kari Voutilainen – nezávislý hodinář

Kari Voutilainen – nezávislý hodinář

titulkaSvět hodinek a hodinářské výroby dnes nabízí ohromné rozpětí cen a kvality. Od nejdostupnějších, většinou quartzových, hodinek za "pár stovek" až po hodinářské "rolls-royce" za ceny v řádu desítek miliónů korun za kus. Na hodinářském trhu celosvětově působí několik tisíc značek, většina z nich nabízí několik desítek až stovek různých modelů. To dává dohromady takřka neomezenou nabídku modelů k výběru. Vždy tomu tak ale nebylo. 

Vydáno 21. 5. 2008, autor redakce

Dokud nebyla díky průmyslové revoluci zavedena sériová výroba, byla hodinařina otázkou ruční práce. Té se, kromě rodinných podniků a firem s letitou tradicí, věnovala i řada soukromých hodinářů. Hodinařina byla řemeslem, které nespočívalo pouze v opravování hodinek sériové výroby (a výměně baterií) jako je tomu v posledních desetiletích, ale také v konstrukci vlastních modelů, což zahrnovalo nejen pouzdra a ciferníky, ale často i výrobu vlastních či převzatých kalibrů. Produkce, a tím pádem i dostupnost takových hodinek, byla samozřejmě výrazně nižší než dnešní sériová výroba - a tím pádem hodinky neměl každý.  

V posledních letech se, spolu s růstem trhu luxusního zboží, opět začíná mluvit o segmentu tzv. "nezávislých hodinářů" (independent watchmakers). Jsou to hodináři kteří si v době, kdy většina značek patří do hodinářské, nebo investiční skupiny firem, uchovávají nezávislost. Nezávislí hodináři produkují - ať už sami či ve spolupráci s externími dodavateli - solitéry či malé série hodinek vlastního konceptu. Mezi nejznámějšími jmény tohoto "hodinářského nebe" můžeme zmínit taková jako Philippe Dufour, Antoine Preziuso, Peter Speake-Marin, Marco Lang, François-Paul Journe, Vianney Halter, Paul Gerber, McGonigle, nebo Kari Voutilainen. Celkově se jedná o několik málo desítek jmen, z nichž většina je sdružena pod AHCI (Académie Horlogère Des Créateurs Indépendants). 

Dnes se podíváme na posledně zmíněného - Kari Voutilainena.  

Kari Voutilainen se narodil ve Finsku v roce 1962. Říká "O hodinařinu jsem se zajímal už jako malý kluk. Jeden náš rodinný přítel měl obchod s hodinkami a byl jsem u něj docela často, protože jsem měl - asi kvůli své divokosti - každou chvíli rozbité hodinky. Později se pro mě studium hodinařiny stalo přirozenou volbou". Své počáteční vzdělání zakončil na renomované hodinářské škole Tapiola ve Finsku.

 Kari Voutilainen

Do Švýcarska přišel poprvé v roce 1989 kvůli Mezinárodní hodinářské škole. Zde vystudoval zaměření na restaurování vysoce komplikovaných klenotů hodinářské minulosti. Brzy si ho všiml Michel Parmigiani a dal mu příležitost pracovat po dalších deset let v samém jádru své firmy, zabývající se především restaurováním historicky cenných hodinek s větším množstvím komplikací. O této době později mluví jako o "nejcennějším školení své kariéry". Jeden z jeho spolupracovníků byl Charles Meylan, toho času sedmdesátiletý hodinář, od kterého se Kari učil "know how starých mistrů". 

Právě v ateliéru této firmy byl mezi lety 1990 a 1999 Kari Voutilainen kromě restaurování zodpovědný také za oddělení konstrukce unikátních solitérů. Ve svém volném čase se věnoval opět konstrukci výjimečných hodinek. Vytvořil kapesní hodinky s indikátorem rezervy natažení a vlastním modelem tourbilonu. Po deseti letech "praxe" byl povolán k praxi učitelské, na švýcarské hodinářské škole Wostep. Zde vedl po tři roky oddělení vysoce komplikovaných hodinek. 

Konečně v roce 2002 zakládá svou vlastní živnost jako nezávislý umělecký hodinář ve vesnici Môtiers ve Švýcarsku. Z počátku se zaměřením na restaurování sběratelských kousků. Jeho skutečný cíl byl však vyšší - přijít s produkcí vlastních modelů. Tohoto cíle dosáhl v roce 2005, kdy v Baselu, již jako člen AHCI, představil svůj první model hodinek - Decimal Repeater. Tyto nenápadné "bicí hodinky" s indikátorem rezervy natažení byly revolucí svého druhu. 

Klasické odbíjecí mechanismy byly celá staletí založeny na "čtvrtinovém" systému (Quarter Repeater) - po odbití hodin, následovalo odbití "čtvrthodin" a pak teprve minut. V praxi to vypadalo tak, že čas např. 7:38 byl odbit v následujícím formátu: 7x hodiny (sedm nižších tónů), po té 2x čtvrthodiny (dva kombinované údery - nižší + vyšší) a konečně 8x minuty (osm vyšších tónů). Tento formát byl však poměrně složitý na počítání, obzvláště dnes, kdy nás digitální zobrazení času naučilo přemýšlet u minut v "desítkové" soustavě.  

Kari Voutilainen  Masterpiece 6

Kari Voutilainen Masterpiece 6

Kari Voutilainen Masterpiece 6

Kari Voutilainen proto navrhl mechanismus, který odbíjí čas "čitelněji". Po odbití hodin následuje odbití desítek minut a pak teprve minut. Proto Decimal Repeater. V praxi to vypadá tak, že čas 7:38 je odbit v následující podobě: 7x hodiny (sedm nižších tónů), pak 3x desítky minut (tři kombinované údery - nižší + vyšší) a konečně 8x minuty (osm vyšších tónů). Rozdíl můžete slyšet zde, video zde.

Decimal Repeater byl však pouze první z Kariho pozoruhodných výtvorů. Od té doby, za pouhé tři roky, představil postupně modely Masterpiece 7,8,9, Observatoire, Masterpiece Chronograph a konečně - na Baselu 2008 - model Caliber 27.  

A co činí produkci Kariho kalibrů tak výjimečnou? Mimo jiné to, že si jako základy pro své budoucí kalibry nevybírá běžně sériově vyráběné kaliby, ale převážně historické strojky, které byly v druhé polovině dvacátého století navrženy a vyrobeny pro takzvané "soutěže chronometr certifikací". Těchto strojků, které dodnes patří mezi nejpřesnější mechanické strojky, bylo vyrobeno velmi malé množství. Kari se ovšem nespokojil pouze s použitím historických strojků. Použité strojky konstrukčně vylepšuje. Upravit a vylepšit běžnou sériovou produkci je "snadné". Vylepšit téměř dokonalý strojek vyžaduje skutečného hodinářského génia. Jeho zřejmě nejpodstatnějším počinem v tomto směru byla implementace tzv. CarbontimeTM patentu - revoluční konstrukce setrvačky - do svého modelu Masterpiece Chronograph. 

Kari Voutilainen Observatoire

Kari Voutilainen Observatoire

O něm, jeho posledním modelu i Kariho "všedním životě" jsme měli možnost na tomto veletrhu pohovořit a pro čtenáře Chronomagu s ním připravit interview - na které se, spolu s představením ostatních zajímavostí z jeho produkce, můžete těšit v chystané druhé části představení Kariho Voutilainena - nezávislého umělce vysoké hodinařiny.     

Další modely pouze obrazem:

Kari Voutilainen Masterpiece 7:

Kari Voutilainen Masterpiece 7

Kari Voutilainen Masterpiece 7

Kari Voutilainen Masterpiece 8: 
Kari Voutilainen  Masterpiece 8

Kari Voutilainen Masterpiece 9:

Kari Voutilainen Tantalor MP9

Kari Voutilainen Masterpiece 9

Kari Voutilainen Masterpiece Chronograph:
Kari Voutilainen Masterpiece Chronograph

Autoři:
Martin Weichert (alias “weiview”) a

Martin Šafránek (alias “safi”)



|||

35 Komentářů k tomuto článku