Montblanc: návrat k tradici

Montblanc: návrat k tradici

Proč dnes nosit mechanické hodinky, když mi čas ukazuje počítač, mobilní telefon nebo televize? Proč psát tradičním plnicím perem, když mám po ruce desítky reklamních propisek, alespoň jedna z nich bude přeci psát.

Vydáno 14. 11. 2010, autor redakce

Žijeme v zajímavé době nadprodukce a informačního přesycení. Byly doby, kdy okamžik nabytí vlastnictví první „dospělé“ psací potřeby či časomíry byl významnou životní událostí. To ovšem dnes již neplatí. Továrny chrlí množství produktů, které se pouze krátce použijí a brzy vyhodí. Čím dál tím více žijeme ve světě umělé reality sociálních sítí typu Twiter či Facebook, přestává nám vadit publikace našich mnohdy intimních fotografií do veřejného či soukromého webového prostoru. Kolikrát denně musíme zkontrolovat Facebook, Twitter, nebo oblíbené diskusní fórum, abychom se zbavili nervozity, že jsme mimo aktuální dění?

Protiváhou k výše uvedeným trendům s řadou negativních důsledků jako je ztráta soukromí, povrchnost virtuálních vztahů nebo informační přesycení je částečný návrat k tradičním způsobům komunikace. A kde začít jinde, než u psacích potřeb? Ty společně s hodinkami totiž paří do úzké skupiny předmětů, které bereme do ruky každý den. Tradiční mechanické hodinky i klasické plnicí pero navíc zaměstnají více našich smyslů, než jejich elektronické či masově vyráběné plastové náhrady. Žádná čtečka elektronických knih nepotěší vaše čichové buňky vůní čerstvě svázané knihy ani váš hmat sametovou hebkostí papíru. Při použití plastové reklamní propisky, neuslyšíte lehký šustot hrotu pera klouzajícího po hladkém povrchu papíru i slabou vůni rychle schnoucího inkoustu.

Zasněžený vrchol Alpského masivu Mont Blanc

K návratu k tradičním prostředkům komunikace i časomíry je ideální použít odpovídající produkt, jehož morální životnost je takřka neomezená, a rozhodně nepodléhá přelétavým módním trendům. Ostatně tradice a dlouhověkost jdou ruku v ruce, což vyžaduje vhodné materiály, kvalitní výrobu, nadčasový design i odpovídající servisní zázemí včetně dlouhodobé dostupnosti náhradních dílů a ochoty provádět opravy. Je jedno, zda se jedná o kvalitní hodinky, plnicí pero, nebo analogový hi-fi gramofon s elektronkovým zesilovačem - za jeho kvalitu, trvanlivost i související služby je potřeba si připlatit. Ano, dnes je tato kategorie produktů poměrně oprávněně nazývána slovem „luxus“. Na celém světě existuje řada výrobců kvalitních psacích potřeb i kvalitních mechanických hodinek, málokterá značka má ale tak silné renomé v obou segmentech jako Montblanc.

Historická fotografie ústředí firmy v Hamburku

Historie výroby psacích potřeb Montblac
Kolem roku 953 egyptský kalif Ma'ād al-Mu'izz, požadoval pero, při jehož používání by se neušpinil od inkoustu. Netrvalo dlouho a byl obdarován perem se zásobníkem inkoustu. Kalif si neušpinil ruce ani, když perem otáčel na všechny strany. Dnes samozřejmá věc byla ke konci prvního tisíciletí vrcholným dílem techniky. Další zmínka pochází až z roku 1636, kdy německý vynálezce Daniel Schwenter popisuje pero vyrobené ze dvou brků, z nichž jeden slouží (za pomoci korku) jako zásobník inkoustu, druhý jako hrot. K dalšímu rozvoji psacích potřeb dochází až v polovině devatenáctého století.

Značka Montblanc vstupuje do historie v roce 1906, kdy papírník Claus-Johannes Voss, bankéř Alfred Nehemias a strojař August Eberstein zakládají v Hamburku společnost Simplo Filler Pen Co. GmbH s cílem vyrábět plnicí pera. O necelé tři roky později bylo představeno první plnicí pero Rouge Et Noir, což v překladu znamená Červená a černá. Tělo pera bylo vyrobeno z černé tvrzené pryže, eleganci peru dodávalo výrazné červené víčko.

Dobová reklama na pero Rouge Et Noir

Název Mont Blanc se poprvé objevuje roku 1910. Ovšem nikoliv jako název značky, ale jako název konkrétního pera. Zpočátku mělo pero MontBlanc pouze jednoduchý bílý vršek víčka. Díky vzrůstající popularitě bylo nutné pero odlišit od produktů ostatních firem parazitujících na jeho vzhledu i pověsti. Roku 1913 se tak stala tradičním vizuálním prvkem per bílá šesticípá hvězda, která má připomínat zasněžený vrchol Mont Blanc. Pero Montblanc se brzy stalo natolik populárním, že výroba staršího modelu Rouge Et Noir byla ukončena.

Rok 1925 je ve znamení kompletní reorganizace kolekce. Ta je nyní rozdělena na ekonomickou kolekci a vrcholovou řadu reprezentovanou novým perem Meisterstück, které bylo na zahraničních trzích prodáváno pod anglickým názvem Masterpiece. Jeho poznávacím znakem jsou hladké organické linie, i plastický gravírovaný kruh ze zlata nebo platiny umístěný na víčku pera doprovázený dvěma menšími střídmými kroužky. Součástí designu pera se stala také číslovka 4810 - přesná výška zasněženého vrcholku Mont Blanc. Původně byl tento údaj umístěn na víčku, později, v roce 1929, se přesunul na zdobený hrot pera. Pera řady Meisterstück takřka beze změny přežila nelehká třicátá léta, druhou světovou válku, bi-polární rozdělení světa i jeho následné sjednocení globalizací. Své výsadní postavení mají i v soudobé kolekci. Roku 1934 je společnost přejmenována na Montblanc-Simplo GmbH a zároveň představuje své první pero s plnícím pístem.

Mezi charakteristické prvky pera Montblanc Meisterstück patří typická bílá šesticípá hvězda i na hrotu vyrytá číslice 4810

Kolekce psacích potřeb Montblac
Montblanc má na trhu kvalitních psacích potřeb dlouhodobě stejně výsadní postavení jako značka Rolex na trhu hodinek. Produkci psacích potřeb lze rozdělit na standardní a limitované edice, které jsou mistrovským dílem nejen po stránce technické, ale i po stránce příběhu – zpravidla jsou věnovány významné historické osobnosti.

V kolekci Montblanc Limited Writers Edition nalezneme plnicí pera a další psací potřeby věnované významným spisovatelům, mezi kterými najdeme například Marka Twaina, autora známých dobrodružných příběhů pro děti či Franze Kafku, jenž sice žil v Praze, své dílo ale napsal německy osobitým těsnopisem.

Montblanc Franz Kafka

Kolekce Montblanc Patron of Art připomíná jména a úlohu patronů a mecenášů umění v posledních několika stoletích. Od roku 1992 je každý rok představena striktně limitovaná edice nového modelu na galavečeru "Montblanc de la Culture Arts Patronage Award". Za posledních osmnáct let tak vznikly originální pera nesoucí jména takových osobností jako Sir Henry Tate, J. Pierpont Morgan nebo královna Elizabeth I.

Montblanc Sir Henry Tate

Jména významných osobností ze světa klasické hudby nesou pera z kolekce Montblanc’s Donation Pens. Část z prostředků z prodeje je věnována na celosvětovou propagaci díla i jména skladatele či hudebníka, po kterém je pero pojmenováno.

Poslední limitovaná kolekce nese název Montblanc Special Theme Editions. Zde se již nápadům meze nekladou. V kolekci tak naleznete pera inspirovaná čínskou dynastií Qing s nefritovým ručně vyřezávaným víčkem, či dámské pero věnované nedožitým stým narozeninám herečky Grety Garbo.

Montblanc Qing Dynasty

Výroba solitérů
Návštěva manufaktury na výrobu plnicích per značky Montblanc se příliš neliší od návštěvy většiny hodinářských manufaktur. Není divu, produkce značky Montblanc má k plastovým propiskám opravdu daleko. Příkladem je plnicí pero Montblanc Meisterstück, jehož černé tělo není vyrobeno z černého plastu, ale z černé pryskyřice, jejíž přesné složení stále zůstává tajemstvím. Na začátku výroby jsou surové materiály – zlato, stříbro, ocel, na jeho konci plně funkční dekorované pero, které bez problémů přežije desítky let každodenního používání.

Detail z výroby plnicích per Montblanc

K výrobě hrotu plnicího pera je potřeba více než stovky jednotlivých pracovních operací. Na začátku procesu hrají významnou úlohu stroje, čím více se ale blížíme ke konci procesu, tím důležitější je úloha jednotlivých řemeslníků. Příkladem je broušení a leštění zlatých hrotů, které dodnes probíhá ručně. I nejnovější stroje vybavené desítkami čidel totiž postrádají jednu lidskou vlastnost – cit. Díky zkušenostem a souhře lidských smyslů ví řemeslník, kde přesně při broušení či leštění může více přitlačit, kdy je nutné upravit otáčky brusného či řezného nástroje. Rozříznutí hrotu pera z 18 kt zlata se stále provádí ručně.

Zatímco u hodinek je funkční stránka kontrolována na vibrografu v různých polohách, finální výstupní kontrolu hladkého a nepřerušovaného psaní má na starosti paní Ayla Wendt. Její práce je na první pohled jednoduchá – do prstů bere jedno pero za druhým a kreslí s nimi kroužky. Díky dvaceti letům zkušenosti však dokáže odhalit nepřesnosti ve výrobě bez jakýchkoli technických pomůcek pouze pomocí vycvičeného sluchu a citu v prstech. I drobná nepřesnost při výrobě hrotu plnicího pera se podepíše na způsobu, jakým klouže po papíru.

V prosinci roku 2009 značka Montblanc vydala tiskovou zprávu, ve které představila možnost zakázkové výroby solitérních hodinek, per a dalších produktů. Zákazník si tak může navrhnout svoje vlastní pero, hodinky či diplomatku. Plnicí pera jsou vyráběna v Montblanc Artisan Atelieréru v Hamburku, hodinky zase ve švýcarských dílnách v Le Locle a Villeret, kožené výrobky tradičně ve Florencii. Podmínka zakázkové výroby je jediná: vždy je vyroben pouze jeden jediný exemplář.

Montblanc “Emerald Fountain Pen”

Montblanc bohužel širší veřejnosti nepředstavil vzniklé umělecké výtvory, určitým vodítkem cenové hladiny i náročnosti zakázkové výroby může být limitovaná edice nejdražšího pera na světě - Montblanc Emerald Fountain Pen, jehož cena dosahuje astronomické částky 1,5 miliónu USD. Pero, jehož povrch je ozdoben více jak třemi sty diamanty a smaragdy, bylo vyrobeno pouze v jediném exempláři.

John Lennon
Kdo by neznal Johna Lennona, britského zpěváka, hudebního skladatele a zejména člena hudební skupiny The Beatles. Kromě hudební branže se také prosadil jako politický aktivista. Jeho život byl bouřlivý, nejvíce jej ale ovlivnila jeho manželka Yoko Ono. Ta sice přispěla k urychlení rozpadu skupiny The Beatles a k neshodám mezi jejími členy, zároveň jej ale nasměrovala k politickým aktivitám. Společně pořádali mírové happeningy, s přáteli nahráli kultovní skladbu Give Peace a Chance. Osmého prosince 1980 při návratu z natáčení byl John Lennon smrtelně postřelen před svým newyorským domem.

V roce 2010 uplynulo přesně sedmdesát let od jeho narození. Při této příležitosti značka Montblanc vydala edici per nesoucích jeho jméno a uspořádala mnoho akcí, kterými připomíná jeho osobnost i dílo.

Montblanc John Lennon Special Edition 2010

Kolekce per je odrazem osobnosti Johna Lennona i doby, v níž žil a působil. V designu všech tří per se na klipu objevuje motiv kytary, jednotlivé pera se ovšem liší zaměřením na vybrané stránky jeho života. Černý pryskyřicový povrch pera Montblanc John Lennon Special Edition 2010 evokuje černé vinylové desky – charakteristický prvek hudební scény 50. a 60. let minulého století. Hrot pera je opatřen rytinou symbolu míru, část těla pera přiléhající k víčku je zase opatřena rytinou schematického autoportrétu, který John Lennon používal často místo podpisu.

Montblanc John Lennon Commemoration Edition 1940

Limitovaná edice 1940 kusů pera Montblanc John Lennon Commemoration Edition 1940 připomíná rok jeho narození. Po obvodu pera je vyryto datum 02. 10. 1971 – den vydání kultovní písně Imagine. Bývalý prezident USA Jimmy Carter jednou řekl: „Navštívil jsem okolo 125 zemí celého světa. Krom jejich státních hymen jsme nejčastěji slyšeli hrát Lennonův song, skladbu Imagine.“ Zbylé rytiny zahrnují symbol míru na hrotu pera, a opět i schematický autoportrét.

Montblanc John Lennon Limited Edition 70

Vrcholem celé kolekce je edice sedmdesáti skeletonových per Montblanc John Lennon Limited Edition 70. Počet kusů limitované edice odpovídá počtu let od jeho narození. Tělo pera z bílého zlata je vyříznuto do tvaru písmen, které dohromady tvoří nápis Imagine - název skladby, která byla časopisem Rolling Stone zařazena na třetí místo seznamu 500 nejlepších písní všech dob. Hrot pera tentokráte není opatřen rytinou znaku míru, ale schematickou podobiznou Johna Lenonna. Výtěžek z prodeje bude věnován na vybrané projekty v oblasti kultury a na podporu hudebního vzdělávání v různých částech světa.

Butik Montblanc v Praze je provozován společností Carollinum.

Text: Martin Šafránek, Fotografie: Montblanc




Komentáře nejsou povoleny