Vyšel zimní Watch Magazine

Počátkem prosince vyšlo zimní číslo Watch Magazine, co já vím jediného českého časopisu věnovaného soustavně hodinkám. Nesoustavně se jim věnuje i třeba Top Class, jenže ten jen segmentu drahých hodinek pro rádobyvyšší třídu. A co mne ve Watch Magazine zaujalo?

Vydáno 4. 12. 2004, autor Chronomag

Watch Magazine zná málokdo, sám jsem na něj padnul náhodou, protože v trafikách ho berou jen málokde ( i když se stále více prosazuje). Stojí 89 Kč, je to čtvrtletník, má 124 stran plus obálku a je plnobarevný, na velmi slušné obsahové i obrazové úrovni. Doporučuji všem zájemcům po něm popátrat a alespoň jedno číslo si koupit. Mají ho spíše dobře vybavení hodináři nebo opravdu velké trafiky, kde berou skoro všechno. Ha, našel jsem na webu (kde tvrdí, že nové číslo teprve vyjde) seznam prodejců.

Watch Magazine zima 2004

Šperkařské hodinky Piaget

Zimní číslo přináší profil společnosti Piaget, exklusivního hodináře vyrábějícího především šperkařské hodinky a autora nejdražších hodinek světa (3,5 milionu švýcarských franků, tedy zhruba 70 milionů korun, naprosto posázené diamanty). Sám se vyznávám, že šperkařské hodinky nemusím, ale článeček jsem si přečetl rád. Jestli mi na něm něco vadilo, tak sazba – sazeče asi nenapadlo, že by měl fotografie na stránku seřadit podle toho, kde se o jednotlivých modelech píše, takže musíte přelistovat na jinou stránku, když se chcete podívat, jak konkrétní model vypadá. Bohužel tento jev pozoruji již delší dobu a je to otravné, i když jinak je článek i fotky na excelentní úrovni.

Hodně prostoru je tentokráte věnován v čísle šperkařským hodinkám, ty já nemusím, takže nekomentuju.

Značku bych nepřeceňoval

Dále mne zaujal článek s názvem Trh si žádá především značkové zboží. Zatímco v hodinařině jsem jen fanda-laik, do ekonomiky bych si troufl říci, že svítím velmi slušně, takže bych s článkem polemizoval. Kdo jste četl poslední americký Wired, asi jste si povšimli velkého tématu čísla věnovaného poklesu významu značek. Tradiční ekonomové sice stále rádi počítají hodnotu značek, jenže stále více se prosazují značky netradiční nebo noname výrobky a tlačí cenu značek dolů. Pikantní to bylo při porovnání Sony DVD přehrávačů a DVD přehrávačů prodávaných pod značkou obchodního domu – v průběhu čtyř let se tyhle dva konce cenových kategorií prakticky protly. Sony DVD a ten "noname" DVD se stejnými funkcemi stojí prakticky stejně. Wired dokumentoval, kterak Sony muselo ceny tlačit dolů, aby i se svojí značkou obstálo.

Podobně to myslím bude s hodinkami. Hodnotu si podrží jen "majstrštyky", které nebude schopen udělat každý garážník, jenže většinu lidí asi napadne, proč by velkosériově vyráběné kvalitní automatické hodinky se safírovým sklíčkem a vodotěstností do 100 metrů měly stát osmdesát tisíc, jak nám je tlačí Rolex, když prakticky stejné hodinky (jen s jinou značkou) dodávají méně známí hodináři za deset nebo dvacet tisíc. Dejme tomu deset let a lidem dojde, že i dobré mechanické hodinky nemusí být předražené.

Abych se znovu zastavil u řazení obrázků ve článcích a u kouzla nechtěného (snad): dát pod velký obrázek hodinek Adidas s tučným nápisem Adidas ještě tučnější a barevně odlišený nápis "Význam značky roste, parazitů přibývá", to chce fakt Houdiniho odvahu. Až si tu stránku otevře někdo z Adidasu, asi ho klepne :)

Rozhovor s Jiřím Kunertem (šéf představenstva Živnobanky) mi přišel mírně neslaný, nemastný – oproti dřívějším rozhovorům bych řekl, že nebyl nejlépe vybrán člověk. Možná je to ale moje chyba, ona mi ŽiBa taky přijde neslaná nemastná od té doby, co je kupili taliáni a místo hezkého majáčkového imáže dokuli červenou kouli …

Bomba článek je o hodinářství v Japonsku, tedy o značkách Seiko, Casio, Citizen atd. Další článek který oceňuji a jenž mohl přeci jen být trochu podrobnější a jít víc pod povrch, byl rozhovor s ředitelem jediného odborného hodinářského účiliště u nás, Jaromírem Ondráčkem.

Prezentace nebo neoznačená reklama

Ještě u jedné věci se zastavím. Prezentace. Takhle se s oblibou pojmenovává ve Watch Magazine dvojstránka věnovaná představení nějakých hodinek či značky. Možná si řeknete, že jsem paranoia, jenže mně to smrdí zaplacenou a neoznačenou reklamou na sto honů a na to jsem hodně háklivý. Zákon jasně říká, že inzerce musí být od redakčního obsahu jasně označena a já se nemůžu zbavit dojmu, že Prezentace jsou ve Watch Magazine neoznačená a zaplacená inzerce. Utvrzuje mne v tom píárově tvořená konstrukce vět jako "Na pozadí dokonale zaoblených křivek modelu Chronomat Evolution je především skutečný přístroj pro profesionály s robustními tvary, přesný a funkční chronograf." Tohle opravdu napsal šéfredaktor listu jako svůj svobodný a nezaujatý názor? A proč se jiné stejné tématické celky jmenují třeba Téma?

Abyste mi nerozuměli špatně. Rád ty Prezentace čtu. Ve Watch Magazine hltám i inzeráty, protože jsou graficky velmi dobře vyvedené a většinou i informativní. Jen nemám rád, když se nehraje na rovinu. A Prezentace mi prostě příliš nápadně připomínají neoznačenou reklamu. Prostě bych rád věděl, jestli si ten text opravdu takhle myslel redaktor, nebo jestli ho dodalo píárkové oddělení dovozce nebo výrobce, případně zda ho alespoň redigovalo a odsouhlasilo. Navíc většina Prezentací je podepsána jen zkratkou JP, která není nikde vysvětlena a ani nepřipomíná zkratku jmen někoho z redaktorů časopisu. I ty nejhustší plátky píárového charakteru mají alespoň jako obezličku někde v tiráži dvoubodovou italikou vysázeno, že neoznačené články jsou komerční inzercí – podle mne se Watch Magazine úplně zbytečně shazuje.

Abych nekončil tak pesimisticky, opravdu vám doporučím si alespoň jedno číslo Watch Magazine koupit. Číst si o hodinkách v pohodě na papíře, má smysl. Ale jestli se chcete naladit na moji Watch vlnu, ptejte se po předchozím čísle (má na obálce zelené rolexky), je více o hodinkách, které mám rád :)




1 Komentář k tomuto článku