Chronomag v únoru

Lednové hodnocení jsem napsat nestihl a statistika za leden 2005 se mi automaticky z Navrcholu vymazala, takže hodnocení života Chronomagu si dovolím napsat až za únor a leden nenápadně vynechat.

Vydáno 8. 3. 2005, autor Chronomag

Vyhledávače vedou návštěvnost

V prvé řadě mne zaujal poměr mezi lidmi, kteří napíšou adresu Chronomagu do prohlížeče, nebo přijdou odjinud. V únoru řádově mírně přes třetinu čtenářů přišlo ze svých záložek nebo zapsáním adresy do prohlížeče, dvě třeniny uživatelů přišly z vyhledávačů nebo dalších stránek, které na Chronomag odkazují. Výrazně boduje Seznam, z něhož přicházejí lidé po zadání jednodušších dotazů jako "Bretling", naopak z Google přicházejí lidé se sofistikovanějšími dotazy jako " breitling­ mulliner perpetual chronograph". Vysvětlení je zřejmě prosté – zatímco s jednoduchým jménem firmy nemáme na Google šanci probojovat se dopředu, českých stránek o hodinářských firmách je jako šafránu a Chronomag si nevede zle. Oproti tomu v Google boduje specialitkami, o kterých se i na zahraničních serverech píše zatím sporadicky, jako jsou nové modely hodinek.

Závěr, který bych si z toho dovolil učinit: pro návštěvnost je velmi důležité, jak se prohlížečům přizpůsobíte, pokud stránky nemají charakter, pro který by na ně uživatel lezl sám a každý den (třeba když na nich rozdáváte peníze:). Mít a nemít dvě třetiny čtenářů, je rozdíl.

V únoru bylo cca 64% návštěvníků z české domény, 18% z číselné IP adresy a 3,5% ze Slovenska. Řada čechů přitom přichází i z francouzského Google, na což vysvětlení nemám, leda že si pilují franštinu. Shrnuto a podtrženo, odhadem kolem 80% čtenářů je českých, trocha lidí zabloumá ze Slovenska, kde asi ještě čeština nevymřela a zbytek jsou náhodní cizojazyční zoufalci, kteří si chtěli přečíst o nových hodinkách a zjišťují, že se budou muset učit česky…

Návštěvnost z vyhledávačů začínám považovat za docela přirozenou věc. Dříve vládly katalogy, dnes vládnou fulltexty a pokud hledáte něco konkrétního o tom a tom modelu hodinek, je jednodušší hledat to na vyhledávači, než si vzpomínat, který server píše o hodinkách.

Budu se muset zamyslet nad tím, jak člověka dorazivšího přes vyhledávač zaujmout a udržet na Chronomagu déle, než na ten jeden článek, protože to vypadá, že dorazí, přečte si jeden článek vypadne. A to je samozřejmě špatně – bohužel Bloguje.cz k tomu nedává mnoho nástrojů, jak mu nabídnout další obsah. Uvidíme…

RSS boduje

Je také vidět, že velmi bodují RSS čtečky. Ačkoliv se mi to zatím nedaří přes Navrcholu sledovat, podle vývoje návštěvnosti je podle mne zřetelně vidět, že neperiodická aktualizace nečiní lidem problémy, protože Chronomag sledují přes nějakou RSS čtečku a jsou upozorněni v okamžiku, kdy vyjde nový článek. Dobrá to zpráva: pravidelné publikování článků již více není na internetu zárukou úspěchu. A nejsem sám, kdo má týž názor, viz zde Yuhů.

Nevíte, co je to RSS? Dozvíte se více zde

Absolutní počty čtenářů

Jdou mírně nahoru, ale meziměsíčně to ani nemá smysl porovnávat, protože sice vycházejí krásné mnohaprocentní růsty, ale v absolutních číslech jsou to desítky lidí :) V tomhle ohledu bude zajímavější časem porovnávat výsledky z iAuditu, kde je Chronomag veden v blozích a kde jsou čísla komparovatelná napříč celým internetem. Zatím je tam Chronomag přílič krátce, takže jen vidím, že návštěvnost unikátních návštěvníků je za týden 834 lidí. Pro porovnání, za stejnou dobu má MobilMania 100x více návštěvníků, to už není takový rozdíl, co říkáte :)

Uvidíme, jak čísla pohne spuštění diskusního fóra, které se rozjelo teď v březnu a 8.3. mělo 11 registrovaných uživatelů a 40 příspěvků, které vesměs stálo za to číst.

Zajímavá úvaha: jet na přelomu března-dubna na Basel World, hodinářskou výstavu v Basileji...




58 Komentářů k tomuto článku