Jak se zdobí hodinky: modřené šroubky

Modřené šroubky zdobí strojekModřené šroubky jsou hezkým detailem ozvláštňujícím každý mechanický hodinový strojek. Ne každý modřený šroubek je ale modřený tradičně, metod je více.

Vydáno 23. 4. 2006, autor Chronomag

Tradiční modření temperováním

Tradiční metoda spočívá v temperování uhlíkaté oceli na konkrétní teplotu kolem 290 C. Před tím je ale třeba šroubky důkladně vyleštit a očistit. Pro dosažení co nejjemnějšího odstínu se používaly speciální křemíkaté krystalky, v nichž se šroubky zahřívaly, dnes se zahřívání provádí ve speciálním oleji. Doma si to můžete zkusit i nad plynovým vařičem či jiným plamenem, pokud vám nevadí, že nedosáhnete přesného odstínu.

Tímto postupem lze dosáhnout širokého spektra barev, pokud se volí teplota kolem 220 C, je barva bledě slámová, při 260 stupních je hnědo-červená, při 280 C je purpurová, 305 stupňů dodá odstín jasně modré a 310 stupňů zase temně modrou. Ocel reaguje s chemikáliemi obsaženými ve vzduchu. Tak to ukazuje tabulka, kterou server The Purist zachytil u hodináře JLC:

Tabulka odstínů barev při teplotním modření

Chemické modření

Problém tohoto tradičního procesu samozřejmě spočívá v přesném stanovení teploty tak, aby se dosáhlo žádoucího odstínu. Používají se speciální elektronické teploměry, velmi drahé - a to celý proces prodražuje. Proto se používá chemické barvení - modření.

Chemické modření probíhá v alkalické soli, jejímž působením se získává kýžená modrá barva, ovšem bez toho, že by se ocel šroubku vytvrzovala.

Jak poznat chemicky a tepelně modřené šroubky

Velké dilema se objevuje kolem toho, jak chemicky modřené šroubky rozpoznat. Jednoduše zřejmě nijak, ačkoliv horkem modřené šroubky jsou tvrdší.

Obecně se soudí, že modřené šroubky, u nichž je drážka na vrchu šroubku stříbrná, tedy nemodřená, jsou chemicky modřené. Může to být pravda, protože drážka byla vytvořena až po modření, ale nedává to smysl - stejně dobře mohli modřit až po proříznutí drážky.

Takže spíše se stává, že šroubky byly niklovány při výrobě šroubku a pak při jejich modření výrobce vyleštil horní plochu, ale už pracně neleštil drážku. A nikl se vzduchem nereaguje obarvením při zahřívání, takže poniklovaná drážka zůstala stříbrná. Stejně tak se objevují chemicky modřené šroubky, které mají modřenou i drážku.

Podle řady tradičních hodinářů jsou modřené šroubky se stříbrnou drážkou nevkusné a jejich použití je lepší se vyhnout, s čímž se dá souhlasit, však se na takový šroubek podívejte:

Modřený šroubek se stříbrnou drážkou

Mido strojek s modřenými šroubky se stříbrnou drážkou

Někteří výrobci problém řeší po svém a drážku po zatažení šroubku modře zalakují.

Největší (a dnes naštěstí vymírající) barbarství představují modře lakované šroubky, to je ale doménou asijských rádobyluxusních hodinek. I jejich výrobci ale již přecházejí na alespoň chemicky modřené šroubky, jejichž cena díky rostoucí poptávce klesá.

Zde je vidět, jak modřené šroubky používá Stowa na ETA 2824 (klikněte pro větší verzi).

Stowa a ETA 2824

Na posledním obrázku je strojek z hodinek Nomos dekorovaný tepelně modřenými šroubky.

Nomos - modřené šroubky




10 Komentářů k tomuto článku

Zanechte kometář

| Položky označené * jsou povinné.