Modřené šroubky jsou hezkým detailem ozvláštňujícím každý mechanický hodinový strojek. Ne každý modřený šroubek je ale modřený tradičně, metod je více.
Modřené šroubky jsou hezkým detailem ozvláštňujícím každý mechanický hodinový strojek. Ne každý modřený šroubek je ale modřený tradičně, metod je více.
Vydáno 23. 4. 2006, autor Chronomag
Tradiční metoda spočívá v temperování uhlíkaté oceli na konkrétní teplotu kolem 290 C. Před tím je ale třeba šroubky důkladně vyleštit a očistit. Pro dosažení co nejjemnějšího odstínu se používaly speciální křemíkaté krystalky, v nichž se šroubky zahřívaly, dnes se zahřívání provádí ve speciálním oleji. Doma si to můžete zkusit i nad plynovým vařičem či jiným plamenem, pokud vám nevadí, že nedosáhnete přesného odstínu.
Tímto postupem lze dosáhnout širokého spektra barev, pokud se volí teplota kolem 220 C, je barva bledě slámová, při 260 stupních je hnědo-červená, při 280 C je purpurová, 305 stupňů dodá odstín jasně modré a 310 stupňů zase temně modrou. Ocel reaguje s chemikáliemi obsaženými ve vzduchu. Tak to ukazuje tabulka, kterou server The Purist zachytil u hodináře JLC:
Problém tohoto tradičního procesu samozřejmě spočívá v přesném stanovení teploty tak, aby se dosáhlo žádoucího odstínu. Používají se speciální elektronické teploměry, velmi drahé - a to celý proces prodražuje. Proto se používá chemické barvení - modření.
Chemické modření probíhá v alkalické soli, jejímž působením se získává kýžená modrá barva, ovšem bez toho, že by se ocel šroubku vytvrzovala.
Velké dilema se objevuje kolem toho, jak chemicky modřené šroubky rozpoznat. Jednoduše zřejmě nijak, ačkoliv horkem modřené šroubky jsou tvrdší.
Obecně se soudí, že modřené šroubky, u nichž je drážka na vrchu šroubku stříbrná, tedy nemodřená, jsou chemicky modřené. Může to být pravda, protože drážka byla vytvořena až po modření, ale nedává to smysl - stejně dobře mohli modřit až po proříznutí drážky.
Takže spíše se stává, že šroubky byly niklovány při výrobě šroubku a pak při jejich modření výrobce vyleštil horní plochu, ale už pracně neleštil drážku. A nikl se vzduchem nereaguje obarvením při zahřívání, takže poniklovaná drážka zůstala stříbrná. Stejně tak se objevují chemicky modřené šroubky, které mají modřenou i drážku.
Podle řady tradičních hodinářů jsou modřené šroubky se stříbrnou drážkou nevkusné a jejich použití je lepší se vyhnout, s čímž se dá souhlasit, však se na takový šroubek podívejte:
Někteří výrobci problém řeší po svém a drážku po zatažení šroubku modře zalakují.
Největší (a dnes naštěstí vymírající) barbarství představují modře lakované šroubky, to je ale doménou asijských rádobyluxusních hodinek. I jejich výrobci ale již přecházejí na alespoň chemicky modřené šroubky, jejichž cena díky rostoucí poptávce klesá.
Zde je vidět, jak modřené šroubky používá Stowa na ETA 2824 (klikněte pro větší verzi).
Na posledním obrázku je strojek z hodinek Nomos dekorovaný tepelně modřenými šroubky.
V odst. Chemické modření je napsáno že probíhá aniž by se ocel vytvrzovala . K tomu po padesáté podotýkám že při modření se ještě NIKDY NIC NEVYTVRZOVALO.
Vzdávám to.
Modreni delam klasickym zpusobem,jako muj deda…na varici roztavim ledek draselny (bezny pripravek na hnojeni) a ponorim sroubky do lazne dokud nezmodraji…podle doby ponoreni je barva od mramorove svetle modre az do ocelove modre. Pri tomto postupu nedojde k tepelnemu naruseni pevnosti materialu!
Pozor…po vyjmuti z lazne je potreba soucastku dukladne oplachnout horkou vodou,nasledne rychle osusit v pilinach a vyvarit v lnenem oleji,jinak dojde ke korozi!!!!
Jistě, olejová lázeň je pro chlazení již žíhaných šroubků, nikoliv pro zahřívání. Zahřívání oceli v oleji je naprostý nesmysl a je snad zřejmé proč. Jinak rozdíl žíhaného a mořeného šroubku lze pod mikroskopem odhalit, pouhým okem už těžko.
Jen poznámka: modrá vrstva kysličníku na povrchu šroubku se dá poškodit odřením , korozí , kyselinou(některé poty) atd. Proto se u špičkových hodinek a u špičkových hodinářů po opravě šroubky znovu leští a popouštějí. Vyleštit je ale uvnitř drážky je téměř nemožné a dělá to málokdo. To je důvodem, proč drážka šroubu mívá jinou barvu než hlava. Mimo jiné se dá podle toho soudit jestli již hodinky byly opravovány.
Ještě jedna poznámka : pyrometry se k tomu rozhodně nepoužívají s vyjímkou masové, průmyslové výroby.M
Dobrý den,
může mi prosím někdo popsat ten postu s tím ledkem draselným….zkoušel jsem ale nějak nefunguje.
Dobrý den , kde se dá koupit (dnes se zahřívání provádí ve speciálním oleji.) děkuji Libor
First off I would like tto saay superbb blog! I hhad a quic question which I’d like to ask if yyou don’t mind.
I was curious to know hoow yoou center yourself and cler your mind pror
tto writing. I’ve haad trtouble clearing myy thoughts
in getting my thoughts out there. I truly do tae
pleasure in writing however it jst seeems like the first 10 tto 15 minutes aare lost simply jhst trying tto figure oout how to begin. Any recommendations oor
hints? Thank you!
I’m really impressedd with yiur writing talents aand also with tthe ormat in your
weblog. Is that this a paid subject or didd you modify
iit yourself? Eithe way stay up the excellent quality writing, it
is rare to loo a grewat blog like this one nowadays..
Because the admin off this web page iss working, noo question very ssoon it willl be well-known, due tto its qualitfy contents.
Your moe oof elling the hole thing in thhis piece of wroting iss genuinely nice, every
onee bee able to easily be aware off it, Thanks a
lot.