B-Uhren – letecké hodinky Luftwaffe i dnes přitahují

Letecké hodinky, to není jen Breitling s přeplněným ciferníkem. V poslední době mezi velmi vyhledávané hodinky patří retro-remake původních válečných pilotních hodinek Luftwaffe zvaných B-Uhren, tedy Beobachtungsuhr, doslovně "pozorovací hodinky". Ty jsou přitom přímo vzorem jednoduchosti a účelné strohosti.

Vydáno 15. 12. 2005, autor Chronomag

Tyto hodinky byly za druhé světové války určeny pro německou Luftwaffe a dostávaly je posádky letadel. Hodinky obecně totiž byly jedním z důležitých navigačních předpokladů každého letu a posádky podle hodinek řídily i svoje činnosti. Letadla se za druhé světové války musela obejít bez GPS a k navigaci sloužila papírová mapa, do níž se zakresloval směr letu a uletěná vzdálenost. A co je vzdálenost? Rychlost krát čas - a to už jsme u leteckých hodinek.

Čas byl důležitý i jinak - například u bombardérů se vypouštění bomb řídilo podle času. Pilot či navigátor odhadl čas, který zbývá k cíli a sdělil jej bombometčíkovi. Při náletu na cíl bylo většinou dost horko od nepřátelských stihaček i protiletadlové palby, takže svržení bomb musel bombometčík odhadnout sám a nemohl se spoléhat na pokyn navigátora. A k tomu mu pomáhaly hodinky.

Letecké hodinky za druhé světové války měly trochu jiná kritéria, než parádní hodinky leteckých fanoušků z doby mezi dvěma světovými válkami. Na německých B-Uhren to bylo vidět obzvláště.

Tak především musely být jednoduché, protože posádka neměla za letu čas si s nimi hrát. A také odolné - válka není nic pro cingrlátkové mechanismy. A ještě přehledné - navigátor neměl čas nad cílem dumat nad tím, co je který ciferník. To všechno předurčilo vzhled i provedení německých leteckých hodinek jako maximálně jednoduchých hodinek s velkým ciferníkem, zvláštním "pilotním" provedením korunky, se kterou bylo možno manipulovat bez sundání rukavic a výrazným podsvícením vhodným do zatemnělého letounu.

Na následujícím obrázku jsou původní hodinky od Laco.

Laco B-Uhren

Hodinky vyráběla celá plejáda dodavatelů

IWC Large 52 S.C.Německé pilotní hodinky B-Uhren nevyráběla jedna firma, ale hned několik dodavatelů, například IWC. Ta vyrobila zhruba 1200 hodinek IWC Large 52 S.C. Hodinky měly mechanický strojek s ručním nátahem a se šestnácti ložiskovými kameny, průměr ciferníku 43 mm a velký kožený pásek upevněný dvěma nýty z každé strany. Samozřejmostí zde byla velká "pilotní" korunka - osádky byly často na nohou celý den, což se blížilo rezervě chodu mechanického strojku, takže bylo vhodné dát posádce možnost strojek natáhnout i v rukavicích. Jak název hodinek napovídá, IWC použilo svůj kalibr 52, do hodinek později přidalo stínění proti magnetismu možná nás překvapí, že nikdy nebyl přidán absorbent nárazu.

Ačkoliv jde o velmi jednoduchý model hodinek, mezi sběrateli je velmi žádaný a ceny se pohybují i kolem dvouset tisíc Kč podle stavu hodinek, pokud je výrobcem IWC.

Ani moderní remake těchto hodinek z dílny IWC nepřijde nijak lacino, na obrázku jsou v platinovém provedení, jsou o devět milimetrů menší, než originál a stojí 35500 euro. Pravděpodobně už nic pro piloty Luftwaffe.

IWC Bigpilot platina

Letecké hodinky pro Luftwaffe dodávala celkem pětice dodavatelů: A. Lange & Sohne, IWC, Laco (divize Durowe - Deutsche Uhren-Rohwerk), Stowa a Wempe. Tím se ale počet dnešních možných výrobců remake neuzavírá, subdodavateli kvůli rozměru dodávky byla řada dalších firem, většinou šlo o subdodávky pouzder, v řadě případů ale i o celé kompletace.

Existovalo dvojí provedení ciferníků. V prvém případě (například zmíněné IWC) šlo o klasický ciferník s vyvedenými číslicemi pro hodiny, druhou variantou dodávanou zejména A. Lange & Sohne či Laco bylo provedení se dvěma ciferníky, menší pro hodiny, větší pro minuty. Pojítkem byla v pozici dvanáct značka trojúhelníku, který měl kolem horního rohu dvě tečky. Tak piloti vždy poznali i ve tmě, kde je vrch hodinek. Je třeba si uvědomit, že hodinky si piloti připínali většinou na kombinézu a nemuseli tedy poznat, zda se jim hodinky nesvezli z ruky, ve tmě kabiny bylo jistější udělat na vrch hodinek fosforeskující značku.

Luftwaffe měla hodinek obrovskou spotřebu. Jen palubních hodinek a chronometrů objednala v letech 1941-1945 přes 200 000 kusů a leteckých hodinek ve stejné době kolem 210 000.

Je třeba říci, že B-uhr nebyly jediné hodinky používané v Luftwaffe a ačkoliv se tvrdí, že tyto hodinky dostával každý letec, není to pravda. B-uhren dostával jen pozorovatel (navigátor) a pilot, bombometčíci a střelci měli vlastní verzi hodinek. Je také třeba připomenout, že i piloti měli různé verze hodinek například určené pro let v nepříznivých podmínkách, které umožňovaly měření mezičasů a další operace důležité pro navigaci. Hodinky se letcům zapůjčovali před odletem podle charakteru jejich mise. B-Uhren charakterizuje předpis Luftwaffe jako "pozorovací hodinky pro účely astronomické navigace".

Luftwaffe používala celkem sedm základních druhů hodinek, z nichž B-uhren tvořily jen jednu část, dnes zřejmě nejpopulárnější právě kvůli svému výraznému designu a charakteru. Své vlastní hodinky měly i další složky německé armády a hodinařinu tedy v Německu za druhé světové války čekal nebývalý rozmach. Horší to bylo po válce - výrobní linky z Glashütte zabavila Rudá armáda.

Dnešní remake a retro provedení B-Uhren

Dnes jsou B-Uhren zase v kurzu a trojůhelník se dvěma tečkami je jejich spolehlivým poznávacím znamením. Pro výrobce je dobrou zprávou, že hodinky nejsou chráněným vzorem, nevyráběl je jeden výrobce, ale hned celá řada podle zadání ministerstva, takže dnes celá plejáda německých výrobců nabízí B-Uhren ve svém výrobním programu. Změny jsou většinou drobné a málo viditelné, hodinky jsou uhlazenější, opracovanější, provedené z nerezové oceli a safírovým sklíčkem, zpravidla s ETA strojkem. Venkovní vzhled ale na B-Uhren odkazuje vždy zcela zřetelně.

Jak už jsme uvedli, IWC pojalo B-Uhren opravdu velkoryse, ale jsou i podstatně levnější nabídky. Většinou se využívá toho, že B-Uhren neměly detailní specifikaci, takže i hodinové strojky se používaly výrobce od výrobce jiné. Dnešní B-Uhren většinou vsázejí na ETA 2824-2 jakožto na zástupce nejlevnějších samonátahových mechanických strojků, manuální natah se přeci jen nenosí.

Na tomto obrázku jsou dnešní Stowa Flieger v ceně 470 euro, za dalších 200 euro je k dispozici COSC certifikát. Hodinky mají průměr 40 mm a kožený pásek.

Stowa Flieger

Nasledující dvě provedení jsou z dílny Aristo, jednoho ze subdodavatelů, hodinky jsou vybave ETA 2824-2, safírovým sklíčkem a titanovým pouzdrem, jak vidno, z ETA kalibru se do hodinek probojovala i datumovka, která v původních B-Uhren nebyla. Cena 250-300 euro. První model je Aristo Beobachter, druhý Aristo Navigator.

Aristo Beobachter
Aristo Navigator

Dalším výrobcem se širokou paletou B-uhren je samozřejmě Laco. S quartzovým strojkem takové hodinky stojí od 190 euro, zajímavější pro nás ale jsou mechanické automatické ETA 2824-2 v ceně od 380 euro. Průměr hodinek je 42 mm. Zájemci o větší rarity mohou sáhnout po provedení se manuálním nátahovým strojkem Unitas 6498, jenž hodinkám dodává více autentičnosti, ale také cenu 550 euro. Verze s Valjoux 7750 chronografem už jsou spíše jen volnou variací na B-Uhren a ceny modelů končí někde u 1500 euro. Laco také nabízí dámské varianty, i to už jsou jen velmi volné variace původních B-uhren. Shop v Německu zde.

Laco B-Uhren ETA 2824-2

Poslední značkou, kterou si představíme v oblasti B-Uhren, je Archimede. Tu vyrábí společnost Inckler, která byla subdodavatelem pouzder pro B-Uhren za druhé světové války. Firma tedy jen oprášila tehdejší modely pouzder, dodává do nich strojky ETA 2824-2 a prodávají se i u nás za sympatických 6800 Kč, o dvě stovky dráže i v provedení s pilotní korunkou. Pouzdro je opět ocelové, safírové sklíčko, průměr ciferníku 42 mm. Tyto hodinky také v testu německého Uhrenmagazinu získaly nejvíce bodů, převážně kvůli poměru cena/výkon a ačkoliv Inckler neodolal zužitkovat datumovku ETA kalibru, alespoň ji dal do černé barvy, čímž decentně splývá s ciferníkem.

Archimede Pilot s normální korunkou Archimede Pilot

V poslední době B-Uhren získávají na oblibě i u nás a to také díky rostoucí oblibě velkých ciferníků, s nimiž se modely B-uhren pojí. Řadu dalších skvělých materiálů o hodinkách vyráběných v Německu za druhé světové války najdete na webu Konrad Knirima, odkud také pochází většina fotografií.




8 Komentářů k tomuto článku

Zanechte kometář

| Položky označené * jsou povinné.