Hanhart Primus Racing Chronograph

Hanhart Primus Racing Chronograph

Hanhart je známý jakožto výrobce kvalitních a cenově dostupných kapesních a náramkových mechanických chronografů, které vyrábí již od roku 1924. Značka je známá svým konzervativním přístupem – například design leteckých chronografů se od roku 1939 v podstatě nezměnil. To už ale po uvedení nové modelové řady Primus úplně neplatí.

Vydáno 6. 6. 2009, autor redakce

Značka Hanhart, jejíž kořeny sahají do roku 1882, nikdy nevyráběla příliš okázalé a nápadné hodinky. Většina její současné produkce se příliš neliší od předválečných modelů. A to je jedině dobře. Design hodinek, po kterém je poptávka více jak 50 let, lze považovat za vyzrálý a nadčasový. Většina leteckých modelů Hanhart má z pohledu dnešních módních trendů průměr pouhých 40mm, zpravidla broušené ocelové pouzdro, jednoduchý ciferník a vroubkovanou lunetu. Jedná se tedy o poměrně nenápadné hodinky, které jejich majitelům umožní těšit se z poctivé a kvalitní německo-švýcarské hodinářské práce bez zbytečné pozornosti okolí.

Hanhart Pilot
Zdroj: Hanhart.de

Před několika měsíci Hanhart představil novou modelovou řadu, která příznivcům Hanhart vyrazila dech. Pryč je decentní průměr a neokázalost. Pryč je rovněž německá designová jednoduchost ovlivněná školou Bauhaus. Nové Hanharty se zdobností ciferníku přibližují tradicím švýcarského hodinářského designu. Nové hodinky si vyloženě křičí o pozornost a lidé si jich často všímají. A zaslouženě.

Zatímco klasické letecké modely vyvolávaly spíše vnitřní emoce jejich majitele, nové modely již dokázaly vyvolat řadu emocí na diskusních fórech po celém světě. Jedna skupina diskutujících je jimi nadšena, druhá znechucena, žádná mezi-skupina neexistuje. Buď se vám začnou líbit, nebo jimi budete opovrhovat.

Poznámka: fotografie se po kliknutí zvětší.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Následující recenze hodinek Hanhart Primus Racing Chronograph vznikla díky ochotě Hodinářství Brož v pasáži Alfa na Václavském Náměstí. S ohledem na cenu hodinek budu tentokráte hodně přísný a hodinkám neodpustím sebemenší prohřešek.

Prvotní dojem
Je těžké vyzdvihnout, co vás na hodinkách zaujme nejdříve. Pravděpodobně vás nejprve zaujme velikost, umocněná neotřelým designem pouzdra, následně zdobný ale přehledný ciferník. Hodinky budí častou pozornost a dotazy okolí, až to může být chvílemi lehce nepříjemné.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Designově lze hodinky označit jakožto sportovně-elegantní chronografy. Hodinky si lze vzít jak k Levi's 501, tak i k obleku. Pokud si vezmete hodinky na obchodní jednání, budete všem jasné, že vlastníte drahé hodinky. Někdy to může být výhoda, někdy ne (pro tyto případy si radši vezměte Panerai)

Hanhart Primus Racing Chronograph

V porovnání s modely Breitling Navitimer působí Hanhart méně přeplácaně, ale o to s větší přímostí a razancí útočí na vaše smysly. Berte anebo nechte. Žádná jiná volba neexistuje. Pokud by byly Hanharty ve vitríně vedle Navitimerů, pravděpodobně by časem Navitimery z výlohy radši stáhli :-) Inu někdy je nutné trošku píchnout do vosího hnízda místní početné Breitling komunity. A pak už jen čekat na rozhořčené emaily :-)

Pouzdro
Na návrhu pouzdra se inženýři a designéři Hanhart chtěli vyřádit a díky velikosti pouzdra k tomu měli více než dostatečný prostor. Pouzdro o průměru 44mm a výšce 15mm samo o sobě představuje pořádný kus železa. Výsledná optická velikost pouzdra je v případě tohoto modelu ještě umocněna bílou barvou číselníku a tenkou lunetou. V nové modelové řadě naštěstí naleznete i černou variantu recenzovaného modelu a dále několik potápěčských variant, které i přes stejné rozměry působí opticky menšími rozměry (díky širší lunetě).

Hanhart Primus Racing Chronograph

Samotné pouzdro je ideální objekt pro hledání dalších a dalších detailů konceptu i výroby. Při pohledu na pouzdro z boku zajme samotný koncept pouzdra. Pouzdro se skládá z pěti samostatných částí:

  • Lunety
  • Střední části pouzdra tvaru kávového šálku
  • Trubičkové spojnice nožiček
  • Otočných nožiček
  • Zadního šroubovacího dýnka

Kromě střední části pouzdra s broušenou povrchovou úpravou jsou ostatní části převážně leštěné.

Vroubkovaná luneta přesahuje pouzdro na každé straně o 1-1,5mm. Horní strana lunety je nepatrně zkosená. Pokud budete mít hodinky nasazené na ruce, tak většina kolemjdoucích uvidí hlavně ciferník a lunetu, pouzdra samotného si všimne málokdo.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Vroubky na okraji lunety mají vnitřní část povrchově broušenou, vnější část leštěnou. Přesnost vyražení jednotlivých vroubků i jejich povrchová úprava hovoří o vysoké kvalitě výroby. O smyslu pro detail svědčí i konstrukce červeného bodu na lunetě na pozici 12. Červený dílek je samostatně vložená součástka, nikoliv pouze natřený bod.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Střední díl pouzdra se zužuje směrem k zadnímu víčku s vnitřním antireflexem, ruky se tak dotýká menší plocha hodinek a hodinky se tak na ruce nosí velmi pohodlně.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Trubičkové spojnice nožiček mají masivní průměr. K vykousnuté části pouzdra jsou trubičky připojené vždy pomocí dvojce šroubků. Spoj je dokonale pevný bez sebemenších náznaků vůle.

Použití otočných nožiček zmenšuje celkové rozměry pouzdra a dává více vyniknout samotnému tvaru pouzdra. Nožičky jsou připojené k trubičkové spojnici opět bez sebemenších vůlí (kromě pochopitelné rotace). Sklon nožiček se vždy snadno přizpůsobí průměru a tvaru zápěstí majitele. I při mém hubeném zápěstí hodinky seděly na ruce jako přibyté a zároveň mě nijak neomezovaly v pohybu zápěstí. Ze všech hodinek o průměru 44-45mm, které jsem kdy nosil, tyto seděly na ruce jednoznačně nejlépe. Nožičky jsou po obvodu leštěné, střední část nožiček má matnou povrchovou úpravu, zaujme masivní hlavice připevňovacího čepu.

H

Zadní víčko je zkosené a poměrně vysoké. Je osazeno safírovým sklíčkem s vnitřním antireflexem a připevněno k pouzdru šesti pořádnými šroubky. Z nápisů na víčku se dozvíme mimo jiné i informaci o vodotěsnosti – 100m. K zadnímu víčku mám jedinou osobní připomínku a to k povrchové úpravě. Zadní víčko je leštěné to znamená, že je snadno ušpiněné od potu ruky a blbě se fotí:-)

Hanhart Primus Racing Chronograph

Korunka a tlačítka
Hodinky jsou osazeny obligátním červeným horním tlačítkem chronografu – jedinou genetickou spojnicí mezi novou modelovou řadu a původními Hanhart leteckými chronografy. Tlačítko není barvené ale ionizované, což by mělo zaručit větší trvanlivost barvy povrchu. Je otázka, jak bude tlačítko vypadat po deseti letech nošení. Na druhou stranu tak hodinky alespoň získají osobitější vzhled. Majitele bude bavit sledovat kontrast mezi lesklým červeným horním tlačítkem a dolním matným tlačítkem.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Tlačítka výrazně trčí z pouzdra díky dlouhému masivnímu krčku. Jsou osazena širokou čepičkou, která usnadňuje vyvinutí tlaku potřebného pro práci s ovládacími prvky mechanického chronografu. Tlačítka se mačkají snadno a umožňují velmi precizní ovládání. Potěší minimální vůle při práci s tlačítky. Pro zajištění odpovídající vodotěsnosti jsou tlačítka vybaveny systémem dvou těsnících „O“ kroužků.

Masivní korunka s logem Hanhart je vyrobena s perfektním stylem pro detail. Dle mého osobního názoru by korunce prospělo více prostorově zdůrazněné logo výrobce (ideálně tak 1mm vysoké, více zapuštěné do korunky).

Hanhart Primus Racing Chronograph

Práce s korunkou je radostí. Šroubovací korunka precizně skáče mezi jednotlivými polohami. Při nastavování ručiček potěší odpovídající odpor soukolí umožňující přesné nastavování ručiček. Rovněž potěší jakákoliv absence vůlí a mrtvých bodů při jemném otáčení ručiček, které jsou obvyklé pro levnější produkci.

Sklíčko
Hodinky jsou osazeny mírně klenutým safírovým sklíčkem s vnitřním antireflexem

Ciferník a ručičky
Jak zde již bylo řešeno, při návrhu ciferníku se designéři odklonili od německé vojenské strohosti klasických pilotních Hanhart chronografů a vydali se směrem ke švýcarskému zdobnému pojetí leteckých hodinek alá Breitling. Naštěstí ušli je půl cesty. Majitelé hodinek se tak mohou radovat nejen z nepřeberných detailů ciferníku, ale i ze skutečnosti, že vědí kolik je hodin - což je u některých modelů B poměrně problém:-)

Hanhart Primus Racing Chronograph

Samotný podklad ciferníku je světle béžové barvy. Ciferník je patřičně členitý, jak se na hodinky této cenové kategorie sluší. Pod leštěnými indexy a hodinovými číslicemi je podklad ciferníku zdoben drážkováním. Subciferníčky jsou usazeny do leštěných vystouplých obrouček. Samotný podklad subciferníků je rovněž ozdoben jemným vroubkováním. Středová část ciferníku hodinek je opticky rozdělena na tři části. Spodní část s ukazatelem data a nápisem SWISS MADE má jednoduchý povrch bez jakéhokoliv zdobení. Střední část má lehce zdrsněný povrch oproti kterému kontrastují leštěné rámečky subciferníků i leštěné hlavice dvou šroubků. V horní části ciferníku nalezneme nápis „hanhart 1882“.

Zrcadlově leštěné masivní číslice představují sudé hodiny, zkosené leštěné indexy zase liché hodiny. Na vnitřní lunetě jsou uvedeny popisky minut v 5-ti minutových intervalech, intervaly minut a 1/5 minut.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Hodinová i minutová ručička je patřičně masivní. Vnitřní pruh ručiček je broušený, zbytek leštěný. Ručičky mají vyříznuté vždy dva malé otvory. Horní je vyplněn luminiscenční materiálem Super-LumiNova®. Luminiscence je na slušné úrovni. Číselník luminiscenci nemá. Malé ručičky věrně kopírují design velké minutové a hodinové ručičky.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Hanhart Primus Racing Chronograph

S masivními leštěnými ručičkami kontrastuje úzká červená ručička vteřin chronografu zakončena šipkou. K té mám jedinou výtku a to k nenabarvené spodní část. Na následující fotce můžete vidět odraz dolní nenabarvené strany ručičky na zrcadlově leštěném indexu.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Kalibr
Hodinky jsou osazeny kalibrem ETA 7750, který si Hanhart upravuje. Tlačítka mají asymetrické rozložení oproti korunce. Strojek je osazen upraveným skeletonizovaným rotorem. Části rotoru jsou opatřeny PVD povlakem, což svědčí o smyslu pro detail. Částečná aplikace PVD na součástku je náročnější než aplikace PVD na celou součástku.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Pásek a spona
Hodinky jsou osazeny kvalitním černým páskem s odpovídající tloušťkou. Ačkoliv je pásek kvalitní, úplná špička to není (stejný problém má i Panerai). Osobně bych si pro tyto hodinky nechal ručně a podle osobních preferencí ušít pásek na míru. Členové diskuzního fóra jistě znají zakázkový Ateliér Šíma (vzorky je možné prohlédnout v hodinářství Brož).

Design spony odpovídá designu lunety včetně nezbytného červeného bodu na sponě. Spona je zpracována opět bezchybně v kombinaci leštěného a matného povrchu. Tlačítka spony mají odpovídající odpor. Při zaklapnutí spony se ozve solidní německé (švýcarské) docvaknutí.
Hanhart Primus Racing Chronograph

Hanhart Primus Racing Chronograph

Balení
Hodinky jsou dodávány v tmavé černé podlouhlé krabici, ve kterém naleznete stylové kožené cestovní pouzdro. A v něm při troše štěstí hodinky.

Hanhart Primus Racing Chronograph

Cena

Hanhart Primus Racing Chronograph

Shrnutí
Hanhart vyrobil hodinky s kvalitním designem, provedením a všudypřítomným smyslem pro detail. Hodinky jsou poměrně velké, dříve nebo později s nimi budete bourat do futra dveří. Na práci si hodinky rozhodně vždy sundávejte – i kdyby to mělo být jen zapojení kabelu počítače pod stolem. Praktičnosti by prospělo zmenšení velikosti hodineko pár milimetrů.

Řadu diskuzí vzbudila cena. Ani po delším uvažování nevidím tuto cenu nijak přemrštěnou, zejména z ohledem na perfektní zpracování i nejmenších detailů, originální design pouzdra i částečně upravený kalibr ETA 7750.

Autor textu i fotografií Hanhart Primus Racing Chronograph:

  • Martin Šafránek

Hodinky zapůjčil:


Hodinky značky Breitling prodáva Carrolinum

Carrolinum

||||||

10 Komentářů k tomuto článku