Gérald Genta Gefica Safari

Gérald Genta Gefica Safari

Temnota je protkaná přehršlí tajemných zvuků a já cítím obrovský respekt. Čekám na rozednění, kdy slunce vykoukne za vzdálenými kopci a první sluneční paprsky pohladí africkou krajinu. Po tisíce roků se každé ráno odehrává tohle dokonalé a dechberoucí představení a vždy se stejnou okázalostí a pompézností.

Vydáno 4. 10. 2011, autor Kamil

Uvědomuji si, že podobné pocity mohl mít Gérald Genta když se svými kamarády při výpravě za lovem “velké pětky“ v africké pustině diskutovali nad myšlenkou vytvořit dokonalé lovecké hodinky. Výchozí požadavek byl, aby odlesk slunce od hodinek neprozradil lovce v tu nejméně vhodnou chvíli. Jako správný materiál pro výrobu pouzdra se ukázal bronz, slitina mědi a cínu, jejíž objevení se datuje více než 4000 let do minulosti. Samotný název hodinek je odvozen od prvních dvou písmen jmen Gentových kamarádů, s kterými se vydal na lov. Geoffroy, Fissore a Canali tedy GEFICA.

V roce 1988 Gérald Genta představuje první Gefica a v roce 2007 pak spatřuje světlo světa novinka, kterou Genta označuje jako model pro 21. století. Vzpomínám si na svoje první setkání s těmito hodinkami, když jsem šel kolem výlohy ve které byly vystaveny, uzavřeny ve skleněné krychli na vysokém podstavci. Jedny jediné hodinky prezentované v celé výloze. Spatřiv je, nešlo odolat a musel jsem si je důkladně prohlédnout. Odcházel jsem s pocitem, že jsem našel ty nejdokonalejší hodinky na světě a že jednou přijde čas a já je budu mít. Následovalo období hledání, zjišťování a těšení. Od té doby neuplynulo ani půl roku a dnes zdobí mé zápěstí.

Design hodinek považuji za naprostý vrchol díla Géralda Genty. Promyšlenost jednotlivých tvarů inspirovaných pradávnou domorodou architekturou, přírodními barvami Afriky a matky Země je uchvacující. Hlavním rysem hodinek je dvoubarevnost mohutného pouzdra, kombinace pradávného bronzu, moderního titanu a celková nápaditost a plastičnost ciferníku. Ten je ve dvou barevných provedeních. Bílé a černé. Původní záměr Genty byl vyrábět pouze model s krémově bílým číselníkem. Krémový číselník přirovnával k barvě oparu nad Kilimanžárem před západem slunce.
Genta byl však managmentem firmy přesvědčen vyrábět i variantu s černým číselníkem. Argument byl zde zcela rozumný, vždyť hodinky s černým ciferníkem jsou všeobecně více oblíbené. Nakonec se ukázala správnost tohoto rozhodnutí a černá verze předčila očekávání prodejů. Možná je to částečně dáno i tím, že všude na propagačních materiálech byla předváděna právě tato verze číselníku.

Zpět však k vlastnímu pouzdru. To je z větší části vyrobeno z bronzu a má průměr 46,5 mm. Bronz se vyznačuje vysokou hmotností a schopností oxidovat a vytvářet na svém povrchu charakteristickou patinu. Pouzdro tedy časem mění svoji barvu majiteli doslova před očima. Genta umožňoval svým zákazníkům v záruční době zdarma patinu s pouzdra odstranit, popřípadě odstranit patinu svépomoci díky přiloženému speciálnímu štětci vyrobeného ze skelných vláken. To mně však nepřipadne rozumné, vždyť právě díky patině, získávají hodinky svoji nezaměnitelnou tvář a starobylý nádech. Skvěle s barvou a tvarem bronzového pouzdra korespondují titanové části, které obepínají po obvodu lunetu, dýnko a korunku. Vzdáleně připomínají cvočky afrického bubínku. Horní sklo je safírové, silně klenuté s antireflexní vrstvou. Spodní pak také safírové a ploché.

Číselník je rozdělen na dvě části. Horní ukazující čas a spodní informující o datumu. Hodiny se zobrazují v ,, jumping hour,, okénku na pozici 12 a minuty pak na retrograde stupnici v horní části. Datum pak také na retrograde stupnici, ale ve spodní části. Odpočet hodin chce trochu cviku a já si na to zvykal asi den. Dnes to však zvládnu letmým pohledem, jako u běžného zobracení času. Stupnice minut a data jsou provedeny v černé matné barvě a jakoby se svažují od okraje skla ke středu číselníku. Číslice jsou tištěny krásným protáhlým fontem. Velice pěkně je proveden střed číselníku. Barva koresponduje s barvou bronzového pouzdra a po obvodu jej lemuje měděný proužek s drobnou stupnicí doplňující hlavní černé stupnice. Velice povedeným detailem je okno, informující a hodině. Font číslic je totožný s fontem minutové stupnice a je tištěný v rudé barvě stejně jako vteřinová ručka. Kulaté okénko hodin je velice pěkně orámováno chromovým kroužkem.

Standardně dodávaný řemen je ručně šitý aligátor doléhající až k pouzdru, kde má šířku 26 mm a u spony pak 20 mm. Spona je mistrovské dílo sama o sobě. Je asi ta nejlepší, kterou jsem měl možnost vidět. Preciznost jejího propracování asi lépe poodhalí fotografie. Zapínání jde velice lehce a jenom umocní celkový luxusní dojem z hodinek.

Pro tento model použil Genta kalibr GG1004 jehož základem je Girard-Perregaux GP3100 doplněný o bi-retrograde nástavbu GG7726. Takto upravený kalibr má průměr 26 mm a je 5 mm vysoký. Frekvence je 28.800 VPH a rezerva chodu 45 hodin. U svých hodinek jsem naměřil odchylku zhruba -0,5 sec./den. Ta byla měřena, když jsem měl hodinky přes den na ruce a během noci odložené sklem dolů. Stroj je zdoben paličkováním stejně jako rotor z 22kt bílého zlata.

Hodinky působí jako magnet na oči. Mám rád výraznější modely, ale nikdy jsem se nesetkal s takovým ohlasem okolí. I lidé, kteří nemají o hodinkách žádné, nebo mají pouze malé podvědomí se na ně se zájmem ptají. Ti co znají práci Géralda Genty vnímají hodinky s velkým respektem. Pokud bych měl říci, jaké jsou hodinky Gérald Genta Gefica Safari, tak by se hodila slova nadčasové, technicky zajímavé, neobyčejné a nebál bych se ani použít slova dokonalé, nebo fascinující.

Výpis všech úspěchů Géralda Genty by byl velice dlouhý a tak jich zde uvedu pouze pár. Tento člověk byl ztělesněním toho pravého Švýcarského hodinářství. Za svého života vytvořil jedny z nejprodávanějších modelů všech dob a s téměř půl stoletím hodinářských zkušeností patřil a navždy bude patřit k těm nejlepším, které hodinářský svět kdy měl. Narodil 1.5.1931 v Ženevě. Jeho matka pocházela ze Švýcarska a otec ze severní Itálie. V roce 1951 dokončuje Genta šperkařskou školu a získává diplom. Po škole je zaměstnán u firmy Genta Universal Genève SA. V následujících letech se věnuje práci pro různé hodinářské firmy a podílí se na vývoji modelů Omega Constellation (1959), Patek Philippe's Golden Eclipse (1968). Audemars Piguet's Royal Oak (1970), IWC's Ingenieur (1976); Patek Philippe's Nautilus (1976); and Cartier's Pasha de Cartier (1997). V roce 1969 zakládá svoji vlastní firmu a značku Gérald Genta. Pod ní produkuje celou řadu zajímavých hodinek, jako jsou například Gérald Genta Octo Granda Sonnerie Tourbillion, nebo Grande Sonnerie Retro. V roce 1980 získává Genta speciální licenci od společnosti Walt Disney a vyrábí hodinky s Mickey Mouse, Minnie Mouse, Donald Duck, Scrooge a Goofy. V roce 1999 prodává firmu společnosti BVLGARI a dál se věnuje malování. V roce 2001 zakládá novou firmu pod názvem Gerald Charles ve které spojuje obě svoje vášně, tedy hodinářství a malování. Pod značkou Gerald Charles vytváří opět spoustu zajímavých a komplikovaných modelů. Umírá 17. Srpna 2011ve věku 80 let.

Autor: "mrakodrap"
Red. úprava: Josef Khol



|

3 Komentářů k tomuto článku