Swatch Group ruší svoji účast na veletrhu Baselworld

Swatch Group ruší svoji účast na veletrhu Baselworld

O tom, že veletrh hodinek v Basileji známý pod názvem Baselworld bude v roce 2018 kratší a menší již v září 2017 informovala společnost MCH Group, která tuto akci pořádá. Kdo si letos v březnu udělal čas a do Basileje na výstavu zajel, tak musel konstatovat, že pokles rozsahu a tím pádem i úrovně výstavy byl fakt alarmující. Počet vystavovatelů se snížil z 1300 na necelých 700. Úměrně tomu se samozřejmě zmenšila i výstavní plocha.

Vydáno 6. 8. 2018, autor redakce

Naopak ceny za občerstvení pro návštěvníky a vystavovatele pokračovaly ve svém každoročním růstu. To mělo za následek mimo jiné i to, že několik desítek firem si pronajalo v hotelu Hyperion, který stojí v těsném sousedství výstaviště stolek s dvěma židlemi a nabízelo své výrobky v takto nestandardním prostředí. A nebyly to jen bezvýznamné firmičky, ale našli jste tu i několik tradičních jmen spojených s tou nejvyšší hodinařinou.

Po skončení veletrhu sice následovaly ze strany pořadatelů obvyklé kecy o tom, že je potřeba se nadechnout a čelit novým výzvám, ale že vše je více méně O.K.. Změny však na sebe nedaly dlouho čekat. Již 28.  května 2018 oznamuje dlouholetá ředitelka společnosti MCH Group paní Sylvie Ritter, že na základě dohody ukončuje svoji misi a od 1. července ji nahrazuje Michel Loris-Melikoff, dřívější generální ředitel společnosti MCH Beaulieu Lausanne SA.

IMG_0621Swatch Group ruší svoji účast na veletrhu Baselworld

Prezentace vystavovatelů v hotelu Hyperion během letošního veletrhu Baselworld

Lze jen doufat, že pan M. Loris-Melikoff je špičkový krizový manažér, neboť v sobotu 28. července 2018 oznámil Nick Hayek, šéf Swatch Group, že od příštího roku ruší svoji účast na výstavách Baselworld. Přitom Swatch Group byla největší vystavovatelem s každoročním rozpočtem 50 milionů švýcarských franků. Podle Nicka Hayeka skupina Swatch Group již nepotřebuje pro své podnikání obchodní show v Basileji. Ve většině zemí má své pobočky a tudíž přímý kontakt na místní prodejce. Navíc nemusí s inovacemi čekat na konání veletrhu, ale může je prezentovat dle svých marketingových potřeb.

O síle jakou Swatch Group v hodinářském světě představuje si nejlépe uděláme obrázek podle seznamu firem, které do uskupení patří. Jsou to prestižní značky Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot a Omega. Dále vysoce hodnotné Longines, Rado a Union Glashütte. K tomu si připočtěte střední level představující značky Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton a Calvin Klein. Vše doplňuje samotná značka Swatch a dětské hodinky Flik Flak. K tomu patří ještě dalších osmnáct firem, které se zabývají výrobou strojků, pouzder, číselníků, ruček a hodinářských kroků. Stačí? Není co dodat! Ztratit takového vystavovatele je fakt průser. Možná i existenční.

Co to znamená? Je snad švýcarský hodinářský průmysl v takové krizi, že si ani takové giganty jako Swatch Group nemohou dovolit na Baselworld vystavovat, nebo je problém spíše na straně pořadatelů výstavy. Dle mého názoru se jedná především o problém veletrhu samotného. To, že trvá dlouhých osm dní a ceny za stánky a ubytování vystavovatelů jsou příliš vysoké věděli pořadatelé již řadu let. Letošní zkrácení doby veletrhu o dva dny přišlo příliš pozdě. Navíc po nákladné modernizaci výstaviště od roku 2013 se zvedli ceny za pronájem výstavních ploch o 20%, což byl rovněž krok vnímaný vystavovateli velmi negativně.

IMG_5729Swatch Group ruší svoji účast na veletrhu Baselworld

Nový vstup na výstaviště z roku 2013 vznikl dle návrhu studia Herzog & de Meuron

Když si uvědomíme, že od roku 1991 funguje každoroční ženevský salon Haute Horlogerie (SIHH), kterému dominuje Richemont Group se svými 35 značkami jako jsou Cartier, IWC, Jaeger-LeCoultre a Audemars Piguet, tak není novému řediteli Baselworldu do závidět.

Autor textu a fotek: Libor Hovorka




1 Komentář k tomuto článku